KIRKEBYGDEN BARNEHAGE
Bildegalleri
512228 sidevisninger
Tussiplassen
Tussi er barnehagens førskolegruppe. De er sammen hver torsdag fra kl. 09.30 til kl. 12.30. I tillegg er de sammen 1 time hver tirsdag og onsdag. Foruten å drive med skoleforberedende aktiviteter tilbringer Tussi mye tid i skogen. De har fast turplass med gapahuk, klatreutstyr og bålplass ikke så langt fra barnehagen.

Før jul er Tussigruppa i Olso på teater, de tilbringer en dag på en av rideskolene i nærheten, er på båttur og overnatter i barnehagen.

I løpet av vinteren blir de kjent med Tarkus. Tarkus er et beltedyr og barnas ”trafikk venn”

TUSSIPLASSEN

( 08/10/2013 )
Se mer av hva vi gjør på Facebook: Kirkebygden barnehage og grendehus.
( 25/09/2015 )
Tarkus

Torsdag 12. januar hadde vi besøk av Tarkus. Han lærte barna hvor viktig det er med refleks og hvordan man skal ferdes i trafikken. Barna jobbet flittig med trafikkoppgaver og synes det var veldig stas med besøk :-) Tilslutt fikk alle utdelt hver sin refleks.

( 16/02/2015 )
Høst og vinter 2015

Endelig Tussi......

I løpet av høsten har Tussi vært på turer i skogen, hatt trafikk opplæring og tilbrakt mange hyggelige timer på Tussiplassen. Det har vært tid til både lek og kos rundt bålet. Foruten egensmurte matpakker har formiddagsmaten vært Tussisuppe, pølser og Wook med grønnsaker og kylling.

Vi har også besøkt brannstasjon og i desember hadde vi en veldig hyggelig tur til Oslo. Målet var Oslo Nye Trikkestallen og ”snakker Andersen”. Spente barn dro med minibuss fra barnehagen kl. 08.30. Turen gikk til Moss jernbanestasjon, og første tog tur for mange av barna. Både tog og trikk gikk fint og med gode plasser på teateret ble det en veldig fin opplevelse. Etterpå ble det formiddagsmat på Mc Donalds før vi tok toget tilbake til Moss.

I januar og februar er Tussi hovedsakelig inne, men vi håper på både ski- og ake tur i løpet av vinteren. Barna har blitt kjent med Tarkus -barnas trafikkvenn. Både samtaler, oppgaver og lek har tema trafikk. Barna trener også på å sitte i ro, lytte/ta i mot beskjeder, skrive navnet sitt og rekke opp hånda.

( 28/01/2015 )
TUSSIPLASSEN

Vi er så heldige. Ifølge vår statistikk er det solskinn hver tussidag. Og i dag var det strålende høstvær. Nå er bålforbudet over og vi fikk raskt igang et fint bål. Tussiene gjør seg fortsatt kjent på plassen og spredte seg rundt på området. Spikking er populært, også for jentene. Og så ble det servert nyyydelige grillpølser til en sulten gjeng.

TUSSIOVERNATTING

22-23 Mai.Så var endelig dagen her. Spente reiste vi fra barnehagen til Støtvik hotell hvor Goggen sto klar med fiskeskøyta Sonate og ventet på oss. Vi fikk en tur i strålende varmt vær, og nesten ikke et vindpust. En svane kom helt inn til båten og lurte på om vi hadde noe godt til den. Og gamle boller er jo snadder det. Så gikk vi iland på vakre Eløya. Her er det over 200 forskjellige planter. Et blomsterhav uten like. Vi spiste lunchen vår. Og mens vi gjorde det, kom en båt og slapp iland kuer på øya. Etter maten gikk vi på oppdagelsetur på øya. Vi var litt spente på om vi kom til å møte på kuene. Det gjorde vi ikke. Men derimot møtte vi på mange sauer. Spennende. Det er en gammel vikinggrav på toppen av øya. Det fenget. Egentlig ville Tussiene grave opp kongen, men det var best å la han ligge der han lå. Så gikk vi tilbake til stranda for å finne skatter vi kunne ta med oss hjem. OG posene ble fylt med de vakreste skjell, steiner og døde krabber. I år hadde vi så flott vær at for første gang fikk Tussiene lov til å vasse. Nå var det mange som ventet på å reise hjem til barnehagen. Det er jo det store høydepunktet. Ha barnehagen helt for seg selv. Der hadde de dekket på et flott festbord til oss, hvor vi inntok et bedre hamburgermåltid. Flotte taler ble holdt, og  noen gode vitser ble delt. Etter all den gode maten var det på tide å røre litt på seg, så da var det disco hvor mange heftige moves ble observert. Nå begynte gjengen å bli litt slitne,så da gikk alle å skiftet til pysj, tok med seg sovepose,bamse og godterier, og så møttes vi alle på kjøkkenet for å se film. Der ble det delt,ledd og mye fjas. Akkurat sånn som det skal være. Etter dette var det å finne det stedet man ville sov, litt mere fjas og tannpuss, så ble det lest godnatteventyr, så kunne man ligge å lyse litt med lommelykter, prate litt og en etter en falt til ro. Takk for en flott tur og en flott dag til store og små Tussier.

( 25/05/2014 )
TUSSIRIDNING

24 April

Ridning på Tussi i dag. Spente barn som gledet seg masse til å møte hestene. For noen var dette første gang på hesteryggen. Vi fikk lov å være med å stelle, ta på sal og gjøre hesten klar for ridning. Det var Boban, Embla og Håvard som var så heldig å få bli kjent med oss. Alle Tussiene var kjempeflinke til å ri. Etterpå nøt vi matpakkene ute i det deilige vårværet. Da kom en hest å trente ved der vi satt. Han het Disel og løp fort og var ordentlig tøff. Han fikk vi også hilse på. Nok en flott dag.

( 01/05/2014 )
INDIANERDAG

10 April.Skumle indianere på Tussi i dag. Vi malte oss i ansiktet og pyntet oss med fjær. Noen var på tur i skogen, så vi gjemte oss i et bakholdsangrep. Med fryktinngytende indianer-rop skremte vi hele kengugruppa. Noen av dem tok vi til fange. Lurte en stund på om vi skulle spise dem opp, men så ble vi enige om å være venner. ( De smaker sikkert vondt uansett). Vi hadde hørt et rykte om en Gull-skatt, så vi måtte jo ut på skattejakt. Til stor overraskelse fant vi en mystisk boks. Nysgjerrige ringte vi nummeret vi fant i boksen. Den tilhørte en gruppe hvor man kan gå å lete etter skatter med GPS. Vi la en ring i boksen og en hilsen fra Tussigruppa. Men vi fant endelig Gullskatten. PotetGULL og GULLvafler. Det var skatten sin det.

( 10/04/2014 )
KONGEGRAVENE

3 April. I dag gikk Tussi folkestien inn bak Fledsberg. Der er det mange vikinggraver. Veldig spennende. Og det var nesten litt trolsk inne i skogen der. Vi kom frem til en fin bålplass. Masse nytt å utforske. Nye trær å klatre i . Og når man har gått så langt, blir man fort sulten. Da smaker matpakka ekstra godt.

Hobel elva
27 mars. Denne dagen tenkte vi at vi kunne gå en tur ned til Hobel elva. En stund siden vi hadde gått dit sist, siden det hadde gått ras der. Tydeligvis lengre siden enn vi husket. Det var grodd helt igjen. Men etter noen bommerter og feil vei, så fant vi stien  og elva. Der var det tydelig spor etter beverne. Mange trær som var felt. Og noen var veldig store. Vi så også demningen der beverne bor.
( 02/04/2014 )
Sammen med Do Re Mi
20 mars. Da var vi sammen med Do Re Mi igjen. Denne gangen var de med til Tussiplassen. Alle spredte seg rundt på området og fant hverandre på tvers av barnehagene. Morsomt å bli litt kjent siden de fleste skal begynne i samme klasse til høsten.
Tilbake på Tussiplassen
13 mars. Vi er tilbake på tussiplassen  etter en stund inne i 2 etg i barnehagen. En nydelig vårdag hvor vi også fant noen vårtegn. Vi tente bål og grillet deilige pølser. Mmmmm. Spikkeknivene ble også funnet frem.
( 02/04/2014 )
Teatertur
19 november reiste en spent Tussigjeng til Tigerstaden. Det var første togturen og trikketuren for enkelte, så det var nok noen som grugledet seg. Vi var i trikkestallen og så på Snekker Andersen. En forestilling som var morsom og engasjerte barna. Etter forestillingen reiste vi til MC Donald for å spise lunch. Alltid populært. Etterpå tok vi toget tilbake og en sliten men fornøyd gjeng kom tilbake til barnehagen.
( 25/05/2014 )
Sammen

I dag var vi sammen med Do re mi Våler.Vi gikk til deres plass i skogen. Mye nytt å spennende for oss der. Spesielt den store fine tre-hytta. Vi testet ut hinderløype hvor store og små fikk prøve b.l.a balansekunstene sine. Været kunne vært litt bedre,men ingen av barna klagde. Vi spiste matpakkene sammen, og jammen meg ble det litt poppcorn på bålet også. Tusen takk for turen Do re mi.

Tussisuppe

Skriv tekst herNå var vi heldige med været og fikk en strålende dag på Tussi. Mye å oppdage. Et tre var så morkent, så det var lett å knekke. Mange som følte seg sterke da. Et merkelig blad ble funnet og undersøkt. Hva er det inne i klumpene? Kanskje et insekt....Og så var det verdens beste Tussisuppe. Mmmmmmm..

( 24/10/2013 )
SANGLEKER

rTussi i dag var det mye fin lek. De fant hverandre fort og spredte seg rundt på plassen. Slå på ring, ta den ring og bro bro brille var morsomme sangleker. Spesielt å dra omkapp på slutten. (Det ble uavgjort).

( 17/10/2013 )
PINNEBRØD

Skriv tekst herVi skulle visst ikke ha skryti av at vi alltid har fint vær på tussi. Denne dagen var våt og kald. Vi fikk tent et fint bål med en gang vi kom frem, og begynte å steke pinnebrød. Det blåste mye, så røkene var både her og der. Vi fikk den i øynene etter tur. Man ble kald med en gang man var i ro, så vi lekte hermegåsa og andre aktiviteter. Pinnebrødet var godt. Litt stekt, godt stekt, så å si rå... Med syltetøy smakte det himmelsk.

( 07/11/2013 )
Besøk på brannstasjonen

I dag har tussiene vært på besøk på brannstasjonen. Der lærte vi om hvor viktig det er å ha røykvarslere og slukkningsutstyr hjemme. Og at man må ha brannøvelser hjemme. Og hvis det begynner å brenne, si ifra til en voksen så de kan ringe 110. Vi fikk også prøve brannslange og å sitte i brannbilen. Til slutt var det en brann på "liksom", hvor det kom en brannbil med sirener, masse røyk og lyd. Litt skummelt for noen og veeeldig kult for andre.

( 17/09/2013 )
Første Tussidag

r

Så var endelig første Tussidag her. Dette har vi ventet på så lenge. Det var en spent gjeng som la ivei. Da vi kom til Tussiplassen måtte vi sjekke hvordan det sto til etter sommeren, om det var noe som var ødelagt. Men det var så fint der, bare en stokk som var knekt. Tussiene spredte seg fort. Det var mye som skulle utforskes og prøves. Denne dagen brukte vi til og gjøre oss kjent.

På Eløya
Nå er vi på Kongegrava. Sola har kommet, og vi har sett mange sauer med lam. Fuglene har gått helt bananas. Vi har kost oss med deilig matpakke. Nå skal vi finne grava til Dronningen. Ho ligger litt lavere.
( 17/06/2013 )
Moss Ridesenter

Sist torsdag var vi på Moss Ridesenter å fikk lære litt om hest. Først lærte vi litt om hva hesten spiser. Den spiser IKKE kjøtt. Derfor lukter det ikke så vondt av bæsjen til hesten som det gjør av bæsjen til hund og katt. Vi fikk måke møkk,(hestepærer). Det var ganske slitsomt. Så var det stell av ponnyen. Den måtte børstes, og da lærte vi at man aldri skal gå bak en hest. Så ble Darky salet opp, og vi fikk alle ri. Etterpå nøt vi deilige matpakker ute i sola. En flott gjeng på tur.